Overzicht

Cursisten Engels een weekendje naar Kent

zat, 2011-04-09

Op zaterdag 9 april vertrokken we keurig op tijd richting de tuin van Engeland: Kent. De zon was al snel van de partij en na een zorgeloze treinreis onder het water, bereikten we Engeland.

Een bezoekje aan het pittoreske stadje Canterbury, met zijn prachtige kathedraal mocht alvast niet op het programma ontbreken. Rond 10 uur bevonden we ons in het centrum van deze levendige, toeristische trekpleister. Na een korte speurtocht, bereikten we Butter Market, waar we verzamelden voor een bezoek aan de kathedraal onder begeleiding van diverse plaatselijke gidsen. Na een wandeling doorspekt met heel wat geschiedkundige en andere feiten, zochten we opnieuw het zonlicht en de plaatselijke pubs op.

Richting 'the loveliest castle of England' dan! Leeds castle was deze titel meer dan waard. Gelegen in een schitterend decor, badend in het zonlicht, marcheerden we doorheen het uitgestrekte park naar het kasteel. Gewapend met audiogidsen namen we een kijkje in het prachtige kasteel, dat door de eeuwen heen werd volgestouwd met kunst en antiek. Na nog een snel ijsje of een frisse pint, reden we naar ons hotel in Ashford. Een lekkere maaltijd en nog vele pinten later konden we de impressies van de eerste dag verwerken tijdens een goede nachtrust.

Onze tweede dag in Engeland! Met een stevig English breakfast achter de kiezen, trokken we richting de vallei van Darent voor een bezoek aan de Romeinse villa van Lullingstone. In deze archeologische site konden we onder meer restanten bewonderen van beschilderde plaaster, die het bestaan van een Christelijke huiskerk aantonen.

Na een spannende busrit in ware rodeostijl over water en langs prachtige landschappen, bereikten we onze eindbestemming van onze tweedaagse Engelandreis: Rochester. De bekende schrijver Charles Dickens was verbonden met deze regio. Je kon meer over hem te weten komen in het plaatselijk Guildhall museum. Het snoepwinkeltje net over de kathedraal van Rochester kreeg de toepasselijke naam 'Pips of Rochester'. Voor een prachtig zicht op de nabijgelegen stad Chatham, moest je even tot aan het kasteel van Rochester wandelen.

In de late namiddag kropen we moe maar voldaan op de bus om de terugreis aan te vatten. Ondanks zijn eerdere prestatie om over water te rijden, zag de buschauffeur dit niet zitten voor een tweede keer :-). Een overtocht onder water leek hem veiliger.

Het mooie weer had in België blijkbaar voor een ware volksverhuis gezorgd. Na wat fileleed kwamen we toch nog op tijd aan bij the green green grass of home: CVO De Oranjerie.

Bedankt aan iedereen die er bij was om er een leuke trip van te maken!

(tekst van Sigrid Frédérickx, lesgever)